تبلیغات
music - vangelis
 
music
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM
درباره وبلاگ


salam man hamid hastam 18 sale asheghe music
omidvaram az weblage man khoshetoon biad darbare ye link kardanetoon ham begam music baza ro link mikonam gheyre music baza ro ham age az webeshoon khosham biad link mikonam nazaram age gozashtin bezarin nazashtinam ke...

مدیر وبلاگ : حمید احمدی
نویسندگان
نظرسنجی
بهترین كشور از لحاظ (موسیقی) و...چه كشوریست؟







سلام اینبار از ونجلیس كه بدون شك یكی از بهترین هاست براتون میگم

ونجلیس

ایوانجلوس اودیسیوس پاپاثاناسیو ملقب به «ونجلیس» در روز ۲۹ مارس ۱۹۴۳ در شهر ولوس یونان متولد شد...

اِوانگلوس اُدیسه‌آس پاپاتاناسیو (وَنگِلیس) (۲۹ مارس ۱۹۴۳ میلادی، ولوس، یونان) آهنگساز و نوازنده سبک موسیقی الکترونیک و عصر جدید (new age) با شهرتی جهانی است.

بهترین آثار او، موسیقی فیلم ارابه‌های آتش است که برنده جایزه اسکار سال ۱۹۸۱ شد، موسیقی فیلم بلید رانر، موسیقی فیلم ۱۴۹۲: فتح بهشت ساخته شده در سال ۱۹۹۲ (این فیلم در ایران با نام «کریستوف کلمب» نمایش داده شد) است. موسیقی مسابقات جام جهانی فوتبال سال ۲۰۰۲ را او ساخته است. در ایران هم موسیقی آرامی که در تلویزیون ایران همیشه ثانیه‌هایی قبل از اخبار پخش می‌شود از اوست.

نگاهی به زندگی ونجلیس

دوران کودکی

. گفته می‌شود که وی موسیقی را در چهار سالگی آغاز کرد و بیشتر به عنوان یک موسیقیدان خودآموخته شناخته می‌شود. البته زمانی که ونجلیس شش ساله بود، والدینش او را در یک مدرسه تخصصی موسیقی در شهر آتن ثبت نام می‌کنند . شاید عدم استقبال او از فراگرفتن درس‌های پیانو در قالب سنتی آن، موجب شد تا او با موسیقی مبتنی بر خواندن و نوشتن نت بیگانه باشد. وی بعدها در مصاحبه با مجله لایف درباره عدم توانایی خواندن موسیقی چنین می‌گوید:"وقتی معلم‌هایم از من می‌خواستند تا چیزی را برای آنها بنوازم، تظاهر می‌کردم که دارم از روی نت می‌خوانم درحالی‌که از حفظ آن را اجرا می‌کردم.البته آنها حقه من را می‌فهمیدند، اما برایم مهم نبود."

سال‌های پیشرفت

آغاز محبوبیت ونجلیس در یونان به اوایل دهه ۱۹۶۰ و زمانی باز می‌گردد که او به عنوان یکی از بنیانگذاران گروه موسیقی The Forminx فعالیت می‌کرد. این گروه درکنار اجرای آثار هنرمندان دیگر، آهنگ‌های خود را نیز تولید می‌کرد. ونجلیس آهنگسازی بیشتر آثار اصلی گروه را برعهده داشت و نیکو ماستوراکیس نیز ترانه‌های انگلیسی گروه را می‌سرود. اما در اواخر دهه ۶۰ بود که ونجلیس یک گروه پراگرسیوراک با نام Aphrodite’s Child را تشکیل می‌دهد. پراگرسیوراک در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ و با هدف ارتقای موزیک راک به سطح جدیدی از اعتبار هنری شکل گرفت. در کنار ونجلیس، دمیس روسوس خواننده معروف و خوش‌صدای یونانی نیز از اعضای این گروه به شمار می‌رفت. زمانی‌که تلاش افرودایتس چایلد برای ورود به بریتانیا ناکام می‌ماند این گروه خود را در پاریس مستقر می‌سازد و به این ترتیب نخستین آلبوم خود را در فرانسه تولید می‌کند که در بیشتر نقاط اروپا مورد توجه قرار می‌گیرد. اما این گروه به‌خاطر اختلافات داخلی از هم می‌پاشد. ونجلیس در مدت همکاری با افرودایتس چایلد به فعالیت‌های انفرادی نیز می‌پرداخت اما این جدایی باعث تمرکز بیشتر وی روی این‌گونه فعالیت بود. وی در این مدت نخستین آلبوم انفرادی رسمی خود را با نام زمین منتشر می‌سازد که البته با همکاری چند هنرمند دیگر همراه بود. این همکاری برای مدت کوتاهی تحت عنوان اودیسه و با تولید یک تک ترانه با نام Who ادامه یافت. در سال ۱۹۷۴ ونجلیس به فکر پیوستن به یک گروه پراگرسیوراک دیگر با نام Yes می‌افتد، اما هرگز این تفکر را عملی نمی‌کند. پس از نقل مکان به لندن و بعد از راه‌اندازی یک استودیوی شخصی، ونجلیس چند آلبوم الکترونیکی بسیار موفق را تولید کرد که در میان آنها می‌توان به بهشت و جهنم (۱۹۷۵) اشاره کرد.

سینما

شاید مهم‌ترین عامل ورود ونجلیس به دنیای سینما همکاری او با فردریک روسیف کارگردان معروف فرانسوی بود. در واقع ونجلیس با ساخت موسیقی متن فیلم‌هایی مستند درباره حیات وحش که روسیف کارگردانی آنها را بر عهده داشت، پروژه‌های موفقی را در کارنامه خود ثبت کرد. این همکاری‌ها موجب شد تا ونجلیس از سوی چندین کارگردان مطرح جهان مورد توجه قرار گیرد. او در سال ۱۹۸۱ موسیقی فیلم «ارابه‌های آتش» را می‌سازد و به این ترتیب جایزه اسکار را در دستان خود می‌بیند. این فیلم همچنین جایزه اسکار بهترین فیلم سال را نیز از آن خود کرد. وی همچنین در سال ۱۹۹۱ برای عضویت در هیات داوران جشنواره فیلم کن انتخاب شد، اما بی‌تردید یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین آثار ونجلیس به همکاری وی با ریدلی اسکات در فیلم ۱۹۴۲: فتح بهشت(۱۹۹۲) با بازی ژرار دوپاردیو بازمی‌گردد که برای بزرگداشت پانصدمین سالگرد سفر کریستوفر کلمبوس به دنیای جدید ساخته شده بود.

سایر کارها

همچنین ونجلیس تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی (۲۰۰۰) و سرود رسمی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را نیز برعهده داشت. موسیقی ونجلیس تاکید بسیار زیادی روی سینتسایزر دارد. برخی از کارشناسان، موسیقی او را به یک ارکستر الکترونیکی تشبیه کرده‌اند. به گفته ونجلیس تکنولوژی و موسیقی همیشه با هم بوده‌اند و موسیقی هرچه باشد، یک علم است. درباره ساخت موسیقی فیلم‌ها نیز کار وی به محض دیدن نسخه خام یک فیلم آغاز می‌شود. این آهنگساز خود را مانند تونلی می‌داند که آشوب صداها پس از عبور از آن تبدیل به موسیقی می‌شود.

آهنگ‌شناسی

  • (۱۹۷۲) Fais que ton rêve soit plus long que la nuit
  • (۱۹۷۳) Earth
  • (۱۹۷۵) Heaven and Hell
  • (۱۹۷۶) Albedo ۰٫۳۹
  • (۱۹۷۷) Spiral
  • (۱۹۷۸) Beaubourg
  • (۱۹۷۹) China
  • (۱۹۸۰) See You Later
  • (۱۹۸۴) Soil Festivities
  • (۱۹۸۵) Mask
  • (۱۹۸۵) Invisible Connections
  • (۱۹۸۸) Direct
  • (۱۹۹۰) The City
  • (۱۹۹۵) Voices
  • (۱۹۹۶) Oceanic (اقیانوسی)
  • (۱۹۹۸) El Greco (commercial edition)
  • (۲۰۰۱) Mythodea
    • امیدوارم خوشتون اومده باشه بای تا بعد.




  • نوع مطلب :
    برچسب ها :

    چهارشنبه 9 شهریور 1390


    آمار وبلاگ
    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :